Znanje je moć. Saznanje je preduslov.

Ekonomija

DRI: U Srbiji 78 odsto pružnih prelaza nije opremljeno sistemom za upozorenje ili zaštitu

U Srbiji 78 odsto, od ukupno 2.114 prelaza na železničkim prugama, nije opremljeno sistemom za upozorenje ili zaštitu koji se aktivira u slučaju kada nije bezbedan prelaz, ukazala je danas Državna revizorska institucija (DRI).
BetaFebruar 2, 2021
U Srbiji 78 odsto, od ukupno 2.114 prelaza na železničkim prugama, nije opremljeno sistemom za upozorenje ili zaštitu koji se aktivira u slučaju kada nije bezbedan prelaz, ukazala je danas Državna revizorska institucija (DRI).

“U periodu od 2017. do 2019. godine na pružnim prelazima se dogodilo ukupno 155 nesreća, od čega se oko 75 odsto nesreća dogodilo na ‘pasivnim’ prelazima bez sistema upozorenja ili zaštite, a u kojima su život izgubilo 24 osobe, dok je teže povredjeno 59 ljudi”, kazao je predsednik DRI Duško Pejović.

On je, prilikom onlajn predstavljanja izveštaja o reviziji svrshishodnosti poslovnja “Upravljanje bezbednosnim rizicima na prelazima preko pruge”, kazao da je zajednički interes svih nadležnih koji upravljaju pružnim prelazima da se njihov broj smanji, svede ili ukine ili da se opremi savremanim signalnim uredjajima sa plubranicima i svetlosnim saobraćajnim znacima. Time bi se, kako je naveo, povećala bezbednost i smanjo broj nezgoda.

“Direktni i indirektni troškovi saobraćajnih nezgoda u Srbiji, prema proceni stručnjaka, dostižu sumu od najmanje 470.000 evra po glavi smrtno stradalog u saobraćaju”, rekao je Pejović.

U izveštaju DRI navedeno je da je na više od polovine pružnih prelaza sa savremenim kolovoznim zastorom nisu postavljeni semafori, dok je saobraćajni znak “Stop” postavljan neujednačeno i bez jasno definisanih kriterijuma.

Državni revizori su upozorili da se 77 odsto pružnih prelaza nalazi na razmaku manjem od 2.000 metara, iako je Zakonom o železnici propisano da razmak izmedju dva pružna prelaza ne može da bude manji od tog rastojanja osim u izuzetnim slučajevima, koje propisuje ministar nadležan za poslove saobraćaja.

U izveštaju DRI se navodi da je u 2019. godini povećana bezbednost na devet pružnih prelaza, iako je bilo planirano planirano podizanje nivoa osiguranja na 60 pružnih prelaza.

Dodaje se da je inspekcijskim nadzorom u 2019. godini utvrdjeno da na 45 odsto pregledanih pružnih prelaza na državnim putevima nije bila postavljena adekvatna sabraćajna signalizacija.

DRI je utvrdila da oko 20 odsto jedinica lokalnih samouprava koje upravljaju putevima, što obuhvata 285 pružnih prelaza, nije zaključilo ugovor o održavanju pružnih prelaza sa upravljačem železničke infrastrukure.

“Upravljanje bezbednosnim rizicima na prelazima preko pruge bilo bi efikasnije kada bi normativni okvir bio preciznije definisan i uskladjen, a aktivnosti nadležnih službi u većoj meri koordinisane i usmerene na otklanjanje uzroka rizika”, procena je državnih revizora.